Színes, vagy fekete-fehér?

2021.06.03.

Baráth Mea

történetmesélő fotográfus

Elindult Facebook-on a Családmesék fotós szakmai csevegő, ahol a vizuális történetmesélésről, dokumentarista családi fotózásról beszélgetünk. Ha szakmabeli vagy, és érdekel ez a műfaj, szeretettel várlak!

A szakmai kérdezz-felelek folytatásaként egy újabb téma:

Színes, vagy fekete-fehér képeket készítsünk, és adjunk át inkább?

Megrendelőink vajon melyiket részesítik előnyben?

A dokumentarizmus műfajához jobban illik a fekete-fehér?

Jobb-e, szebb-e, több-e egyik a másiknál?

Mindenképpen jó látnunk, milyen fontos szerepe is van a színeknek egy fotón. A teljes színskálának, vagy éppen a fekete, a fehér, és a szürke árnyalatainak.

„Fizikai törvény: minden szín együtt – fehér (fény), és minden ellenszín együtt – fekete (árnyék). Következésképp egy fekete-fehér mű a legszínesebb, legsűrítettebb és a környező, önmagában is színes természettől leginkább különböző dolog.” (Victor Vasarely)

Már gyerekként is lenyűgözött Vasarely festői munkássága. Ő aztán tudott bánni a színekkel! A formákkal és színekkel való kísérletezései során egyre jobban megértette az egymásra és ezáltal ránk, a nézőre gyakorolt hatásukat, így hozott létre rendkívül erős látványokat, izgalmas vizuális játékokat.

Mi, dokumentarista családfotósként abból dolgozunk, ami adott, a valóságot képezzük le fotóinkon. Tehát nem mi hozzuk létre a látványt, nem mi visszük a vászonra az ecsetvonásokat. Vagy mégis? Igen, valójában mégis mi hozzuk létre a látványt! Hiszen a képalkotás során kompozíciós elemekkel dolgozunk, ezeknek csak egyike a szín – a formák, vonalak, tónusok, fények és árnyékok mellett. Fotósként teret komponálunk, használjuk a formákat, rendezzük a látványt azáltal, hogy mit és hogyan láttatunk, a gép lencséjén keresztül, sokszor a másodperc törtrésze alatt. A vászon nem üres. Abból a csodálatos kavalkádból, ami a valóság, alkotunk egy vizuálisan letisztult, mondanivalóval bíró harmóniát. Ez a dokumentarista fotográfia.

A harmónia a művészetben egy kulcs fogalom.

Tudtátok, hogy a középszürke az a szín, amely tökéletes harmóniát teremt a szemünkben?

Ennek megfelelően kettő, vagy több szín akkor harmonikus, ha semleges szürke jöhet létre belőlük. Ewald Hering fiziológus figyelte meg ezt a jelenséget. A szürke kikeverhető feketéből és fehérből, vagy két komplementer együtteséből és a fehér színből.

A komplementer színek (a színkörön egymással szemben elhelyezkedő párok) együttes használata nyugalmat és harmóniát eredményez, kiegészítik egymást. Különleges tulajdonsága a fehérnek, hogy”túlsugárzik”, a fekete pedig “összehúz”. Ezért látod a kis fehér négyzetet nagyobbnak, mint a kis feketét, holott egyformák.

Bartók Béla szerint

“Az ember a természet nyomán alkot.”

A természetben lépten-nyomon tetten érhető a szimmetria, a teremtett rend harmóniája. A falevél erezete, a hópehely kristálya, a zöldborsók sorakozása a tokban, a rovarok felépítése, szárnyai, és még sorolhatnám. A természet hangjaiban is ott a ritmus és a harmónia: a tenger zúgása, az eső kopogása, a bagoly huhogása, békakuruttyolás, emberi szívdobogás. Apagyi Mária megfogalmazásában

“A művészet elhivatottság a rend felé.”

Szent Benedek is megmondta:

“Őrizd meg a rendet, és a rend megőriz Téged!”

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy rendetlenséget nem fotózhatunk. A vizuális rend létrejöhet a legnagyobb káosz közepette is! A titok a komponálás.

Tehát a színek hatnak ránk, és egymásra is. Minden szín, a színek kombinációi pedig különbözőképpen. Fotósként figyelnünk kell ezekre a hatásokra ugyanúgy, ahogyan más képi elemekre. Sokszor nem is tudatosítjuk, csak valahogyan érezzük, hogy ennek a képnek jobban áll a fekete-fehér. A színek erősíthetik, de el is terelhetik a figyelmet a mondanivalónkról. A hideg és meleg színek, ahogy nevük is mutatja, “nem hagynak hidegen”. Ugyanakkor némely téma megköveteli magának a színeket.

Színekkel dolgozni kihívás.

A fotográfia születésekor eleinte csupán fekete-fehér fotók készülhettek, a színek reprodukálásának technikai megoldása csak később jelent meg. A fekete-fehér látvány nem a valóság hiteles leképezése, hiszen a valóság színes, de a dokumentarizmus “eredeti” színe mégis ez. Robert Frank kijelentette, hogy: „A fekete és fehér a fotográfia színei.”, míg Walker Evans  – némi öniróniával, hiszen a színes fotózás egyik úttörőjeként is tartjuk számon – azt mondta: „A színes fotográfia vulgáris.”. Fred Herzog szintén egyike volt az első, színes nyersanyagra dolgozó dokumentaristáknak, utcafotóit a Punkt oldalán nézheted meg. A későbbi, és már kortárs dokumentarista alkotóknak megvan a színes munka választásának lehetősége, amivel sokan élnek is.

Egy monokróm képen a színek a szürke különböző árnyalataiként jelennek meg. A fekete-fehér kép tónusainak alakítását az analóg fényképezésben színszűrőkkel oldják meg. Ezt utómunkával digitálisan is korrigálhatjuk. Hogy mi fér bele a dokumentarista képmanipulálásba, arról is olvashatsz.

Annó tizenkét évvel ezelőtt, Gulyás Miklós fotóiskolájában fekete-fehérben tanultam fotózni, analóg technikával. Ezzel egy kifejezetten nehéz komponens lett kivéve az egyenletből, ami megkönnyítette a kezdeteket. A színekkel megtanulni bánni, egy következő lépés volt.

Alkotói képsorozatba általában nem rakunk vegyesen képeket. Ugyanakkor a családok tőlem kapnak mindkét típusból. A színes és fekete-fehér képek aránya mindig az adott körülményektől, helyszíntől függ. Mivel ez alapvetően egy spontán pillanatokra fókuszáló műfaj, előfordul, hogy a valóság, a környezet színes vibrálása miatt a fekete-fehér verzió tud lenni a letisztultabb, harmonikusabb.

De akkor mi is a konkrét válasz a kérdésre? Szerintem nincs jó válasz. Inkább rád bízom.

Fotózz, dolgozz, kísérletezz! Játssz a színekkel!

Bízz a látásodban, és a megérzéseidben! A megrendelőid, tapasztalatom szerint nem a színes vagy fekete-fehér képeket részesítik majd előnyben, hanem a jó képekért lesznek hálásak. Ez pedig egy sok összetevős folyamat.

Vasarelyről és a tudatos színhasználatról, képekkel illusztrálva a Vasarely Múzeum kiadványát ajánlom.

Gyerekekkel a festészeten keresztül a színek világában kalandozni a Két egér kalandjai sorozat Színek c. könyvét javaslom, mi nagyon szeretjük.

Ha pedig érdekelnek még szakmai témák, csatlakozz a Családmesék fotós szakmai csevegőbe!

Hasonló bejegyzések